Ballet en dans

Correctie en discipline in de klassieke balletopleiding

Klassiek ballet is een veeleisende en precieze kunstvorm. Danseressen moeten veel discipline en doorzettingsvermogen hebben.

Vroeger was fysieke straf zoals billenkoek een belangrijke hulpmiddel in de balletopleiding. Een voorbeeld hiervan is balletmeester Pierre Laurent. Hij stond in de 19e eeuw bekend om zijn harde aanpak, waarbij hij meisjes fysiek op hun billen strafte om fouten te corrigeren.

De aanpak in de balletwereld sindsdien sterk veranderd. De focus ligt nu op positieve reinforcement en mentorship. Toch blijft discipline bij ballet en dans heel belangrijk.

Ballet en dans

Ballet en discipline - klassiek en elegant

Natuurlijk kan je dansen om het plezier. Tegenwoordig staat vooral dat centraal.

Er zijn ook ballet- en dansscholen die discipline centraler stellen. De wereld van ballet en dans is immers competitief. Als je serieus wat wilt bereiken, moet je je ook serieus inzetten.

In het verleden vonden ouders ballet belangrijk voor de charme en de karaktervorming. Dansdocenten wilden hierbij hun taak vervullen. Bepaald gedrag moest dan gecorrigeerd worden. Dat ging, met steun van de ouders, vaak met billenkoek. Ook bij volwassen balletmeisjes past billenkoek prima.

Ballet en dans

Bolshoi danseressen waren lijfeigenen

Er waren tijden dat er voor danseressen helemaal niets te kiezen was zoals in de vroegere Bolshoi academie. De danseressen woonden en sliepen daar.

Absolute discipline en gehoorzaamheid was noodzakelijk.

Straf gebeurde met rotting op de billen. Danseressen moesten soms naakt oefenen met een potlood in hun anus om de juiste houding te leren.

Na de revolutie van 1917 veranderde er veel.

Ballet en dans

De weg naar de top vereist discipline en offers

Ook recent zijn er gezelschappen met strenge leiding.

Danseressen worden voor de keuze gesteld: blijven of weggaan.

Blijven betekent dat de wil van de artistiek leider wet is.

Verwachtingen zijn hoog en de regels zijn streng. De correctie is een klap in het gezicht of over de knie voor een pak op de billen.

Met veel talent, grote inspanning krijg je de beste rollen.

Ondanks alles blijven de danseressen vanwege het hoge niveau of omdat de strenge bejegening bij hen past.

Ballet en dans

Ballet als vorming voor meisjes

Er waren dansdocenten die met de leerlingen en hun ouders afspraken dat ieder meisje dat niet naar beste kunnen presteert een pak op haar billen verdient en moest krijgen.

Aan het eind van iedere les kreeg elk meisje dat onvoldoende presteerde een goed pak op haar billen. Ouders steunden dit omdat ballet een belangrijke vorming voor de persoonlijkheid is.

En als de meiden ouder werden, bleven ze komen omdat deze methode werkte en hielp.

Ballet en dans

Ballet als sport: gratie en discipline

Dans is een gezonde en leuke sport, waarbij samenwerking belangrijk is.

Sierlijkheid, gratie en houding zijn belangrijke voordelen van dans. Bij dans gebruik je veel verschillende spieren.

Discipline is ook bij dans en ballet belangrijk. Discipline omvat de juiste houding, zowel lichamelijk als psychisch, veel oefenen en respect.

Ballet en dans

Dansen en lijfstraf versterken elkaar

In de zuidelijke staten van Amerika wordt straf op de billen nog toegepast. Op High Schools die dat het meeste doen zijn vaak succesvolle dansgroepen.

Het is waarschijnlijk dat deze meiden ook vaak op hun billen krijgen. Een aanpak met billenkoek blijkt gunstig voor meiden die aan ballet en dans doen.

Zowel vroeger als nu blijkt billenkoek een goede hulp om het beste uit danseressen te krijgen.

Ballet en dans met charme en discipline

Met discipline bereik je meer. Dat geldt zeker voor ballet. In sommige gevallen was billenkoek een belangrijk middel om die discipline tot stand te brengen en bij meisjes zat daar geen eindleeftijd aan.

Met discipline bereik je meer, ook bij ballet.

Ballet en dans gaat om plezier. Als je serieus ambitie hebt, moet je je ook serieus inzetten. Dan is het logisch dat je straf krijgt als je dat verdient.

In het denken over lesgeven in ballet en dans is er veel veranderd. Het

gaat nu vooral om plezier, en daar is uiteraard helemaal niets op tegen.

Vaak leidt dat ertoe dat het dansgezelschap slechts een beperkt

repertoire kan uitvoeren. Het is tegenwoordig vaak zo dat zodra een

leerlinge iets niet wil, de discussie beëindigt is en het ook niet

gebeurt. Het resultaat is dat het technisch eindniveau dat groepen

bereiken vaak erg beperkt is.

Er zijn ook ballet- en dansscholen die discipline centraler stellen.

De reden is dat je met meer discipline meer resultaat bereikt. Daardoor neemt het plezier ook weer toe.

Een andere reden is dat de wereld van kunst, ballet en dans competitief is. Als je serieus wat wilt bereiken, moet je je ook serieus inzetten. Alleen de beste komt boven drijven. Als je kiest voor een structuur met meer discipline, is het ook logisch dat je aangesproken wordt op je houding en je inzet.

Overleg met de ouders over de disciplinaire maatregelen

Als de leerlingen jonger zijn worden de disciplinaire maatregelen met de ouders afgesproken. Naarmate meisjes ouder kunnen directe afspraken over regels en consequenties gemaakt worden. Bij meisjes die al gewend zijn dat ze van de dansdocent op hun billen kunnen krijgen blijft dat dan vaak bestaan.

Ballet en billenkoek past goed bij meisjes.

In het algemeen is opvoeding de verantwoordelijkheid van de ouders.

In onderling overleg kunnen ouders met docenten, coaches of ouders van vriendjes en vriendinnetjes afspraken maken over hoe om te gaat met bepaalde situaties. Zeker in het (recente) verleden was dit heel gebruikelijk om te doen.

Als de leerlingen jonger zijn, ligt het voor de hand dat ook de ouders

aangesproken worden op het gedrag van de leerlingen. Het was een belangrijk en voor de hand liggend gespreksonderwerp.

Zeker in het verleden vonden veel dansdocenten het belangrijk dat ze

hier een taak vervullen. Ze wilden grenzen stellen waar dat nodig was.

Indien leerlingen deze grenzen leerlingen toch overschrijden ligt het

voor de hand dat er straffen volgden. Welke straf dat moet zijn hangt

van veel zaken af. Het ging er ook om wat men normaal en sociaal acceptabel vond. Welk gedrag wel of niet getolereerd werd en welke correctie of maatregel dan volgde.

Tot recentelijk lag het daarbij voor de hand gedrag van meisjes die willens en wetens een grens overschreden, niet te accepteren. Net zo voor de hand liggend was de straf die daarbij het beste paste. Dat was billenkoek.

Bij oudere leerlingen, ligt het ook voor de hand om ze in hogere mate aan te spreken op hun eigen gedrag en hen te confronteren met de gevolgen daarvan.

Zeker als er al een historische band tussen dansdocent en leerlinge is waarbij de leerlinge al vaker door de docent gestraft is, is het logisch dat dit ook gebeurt als de leerlinge ouder wordt. De meisjes zijn er al aan gewend dat ze van de dansdocent op hun billen kunnen krijgen.

De verwachtingen bleven hetzelfde of werden misschien wel hoger naarmate de meisjes ouder worden.

Er vond dat er niks op tegen was om duidelijke regels te hanteren en dat gold zeker voor danslessen. Net zo logisch was dat meisjes die dat verdienden op hun billen kregen. Als billenkoek een onderdeel was van de cultuur, gebeurde dat ook. Voorbeelden zijn dan vooral Amerika, Engeland, Rusland, Oost-Europese landen en Aziatische landen als Korea, Thailand, Japan en China.

Ook bij volwassen balletmeisjes past billenkoek prima

Zeker klassiek geschoolde balletleraressen vinden dat eigenwijze en kattige ballerina's prima van tijd tot tijd een pak billenkoek kunnen gebruiken. Daar hebben ze ook helemaal gelijk in.

Ook bij volwassen balletmeisjes past billenkoek prima.

Als meiden 18 jaar en ouder zijn, kunnen ze zelf kiezen om met deze regels in te stemmen.

Als het van te voren duidelijk is wat de consequentie is van bepaald gedrag is het logisch dat deze consequentie ook uitgevoerd wordt als het gedrag zich voordoet. Dat wordt ook verwacht.

Gebaseerd op traditie en ervaring is de consequentie van een goed pak op de billen uitermate werkzaam. Het past ook heel goed bij de atmosfeer bij ballet.

Als het op presteren aankomt, is het helemaal niet zo’n raar idee dat het gedrag van danseressen beïnvloedt wordt door de wetenschap en de acceptatie dat een gevoelig pak op de billen een ‘zeer’ reële mogelijkheid is. Meer inspanning leidt nou eenmaal tot meer resultaat.

Zeker klassiek geschoolde balletleraressen vinden dat eigenwijze en kattige ballerina’s die nog veel moeten leren prima een pak billenkoek kunnen gebruiken. Daar hebben ze ook helemaal gelijk in.

Bolshoi

Het Bolshoi bestaat als sinds 1763 en is begonnen als een weeshuis. Absolute discipline en gehoorzaamheid was vereist. De danseressen moesten vaak naakt oefenen. Gedurende een lange tijd, ondermeer onder de tsaars, werd bij de danseressen de rotting (een rietje) gebruikt. Straf bestond uit 25, 50 of 100 flêren met de rotting op de blote billen.

In het Bolshoi werd de rotting gebruikt.

Er waren tijden dat er voor danseressen helemaal niets te kiezen was. Bijvoorbeeld in Rusland onder de tsaren.

Het Bolshoi is een historisch theater in Moskou. Het Bolshoi Ballet is één van de oudste en grootste balletgezelschappen in de wereld. Een onderdeel daarvan is de Bolshoi Ballet Academy, ook wel bekend als de Staatsacademie voor Choreografie van Moskou.

Deze academie is oorspronkelijk begonnen als een weeshuis in 1763. Ballet vooral bedoeld ter ontspanning voor de keizer en de hofhouding. Het was een periode waarin de eigen mening van de danseressen niet zo belangrijk was. De danseressen woonden vaak op de academie en sliepen op slaapzalen. Absolute discipline en gehoorzaamheid werd verwacht en was noodzakelijk.

Straf werd met een rotting gegeven en bestond uit 25, 50 of 100 slagen op de blote billen. De dansklasjes bestonden 12 danseressen. De danseressen moesten vaak naakt oefenen. Soms hadden ze een potlood in hun anus, zodat de juiste houding van rug en heupen beter gecontroleerd konden worden.

Na de revolutie van 1917 veranderde er veel. Ballet was aanvankelijk verdacht vanwege zijn geschiedenis. Het was ook de periode waarin Agrippina Vaganova haar Vaganova methodiek ontwikkelde, die veel individueler en zachter was en aansloot bij de vaardigheden en ontwikkeling van de danseres.

Discipline en offers

Ook in modernere tijden was er in dansgezelschappen geen misverstand over wie er de baas is. Meestal werd bij de auditie duidelijk hoe de vork in de steel zat. Als danseres kun je maar beter stipt gehoorzaam zijn. De leider had de autoriteit om danseressen te corrigeren met een draai om hun oren of een straf op de billen.

Een draai om hun oren of straf op de billen kwamen ook in moderne dansgezelschappen voor.

Ook in modernere tijden worden er verhalen verteld en op forums

geplaatst over artistiek leiders en directeuren van dansgezelschappen

die er geen misverstand over laten bestaan over wie er de baas is.

Meestal wordt het vroegtijdig duidelijk hoe de vork in de steel zit

en wordt de betreffende danseres voor de keuze gesteld: blijven en

accepteren of weggaan. Blijven betekent dat de wil van de artistiek

leider absoluut wet is. De verwachtingen zijn hoog en de regels zijn

streng. Als danseres kun je maar beter stipt gehoorzaam zijn. De leider

heeft soms de overtuiging dat hij het vanzelfsprekende recht heeft om

een danseres die in zijn ogen gecorrigeerd moet worden, om welke reden dan ook, een draai om de oren of een pak op de billen te geven.

Voor danseressen geldt dat uitsluitend door een combinatie van het

noodzakelijke talent en de grote inspanning het mogelijk was om je te

onderscheiden en in aanmerking te komen voor de beste rollen.

Er zijn veel ook verhalen waaruit blijkt dat seksuele diensten hierbij belangrijk waren. We beseffen dat hierbij veel gevallen waren van seksueel misbruik, maar dat is niet het onderwerp van deze website. Het gaat ons om het toepassen van billenkoek als disciplinaire maatregel.

Dergelijke dansgezelschappen hadden ook een enorm kwaliteitsniveau. De artistiek leiders van dergelijke gezelschappen waren ook hoog aangeschreven. Sterke persoonlijkheden met gezag.

Voor de danseressen in kwestie was het natuurlijk altijd een mogelijkheid om weg te gaan omdat zo’n bejegening niet acceptabel gevonden wordt. Toch waren er ook veel danseressen die bleven, en vaak niet de slechtsten. Dat kan zijn omdat het aantrekkelijk was om bij een topgezelschap te werken. Daar hoort dan bij dat je soms een offers moet brengen. Of de meisjes vinden dat een dergelijke strenge bejegening wel past. Soms wel vervelend en pijnlijk, maar in het algemeen is zo’n aanpak door ambitieuze danseressen geaccepteerd of zelfs gewaardeerd.

Ballet als vorming

Ballet werd met name voor meisjes beschouwd worden als een belangrijke vorming van de persoonlijkheid en het karakter. Daarom was billenkoek bij balletlessen in het verleden helemaal niet vreemd.

Billenkoek bij dansles was in het verleden helemaal niet vreemd.

Ballet kan met name voor meisjes beschouwd worden als een belangrijke vorming van de persoonlijkheid en het karakter.

Een extreem voorbeeld daarvan is enkele keren beschreven geweest op een forum, waarbij meerdere Amerikaanse meiden vertelden hoe ze tijdens danslessen er in het verleden aangepakt werden.

Hun danslerares maakte aan het begin aan de leerlingen en aan hun ouders duidelijk dat dansen discipline en inzet vereist. Van elke deelneemster werd verwacht dat ze zich optimaal inzette en op het niveau van haar kunnen presteerde, elke les opnieuw. Dat het verwachtingsniveau van het ene meisje anders als van een ander meisje deed niet ter zake. Waar het om ging was dat je op het maximum van je eigen kunnen inzette en presteerde.

Met deze insteek waren de ouders het meestal unaniem eens.

Dat meisjes niet automatisch hun best deden om op het maximum van hun kunnen te presteren vonden de ouders ook logisch. Om billenkoek te gebruiken zodat ze dit wel deden lag ook wel voor de hand. Om precies dezelfde reden werd billenkoek thuis en op school ook gebruikt.

De aanpak van deze dansleraressen om voor elkaar te krijgen dat de meisjes zich elke keer optimaal inzetten was dat aan het eind van ieder les het meisje dat naar het oordeel van de docent gedurende de les het minst naar haar kunnen had gepresteerd apart genomen. Dat meisje kreeg vervolgens te horen dat ze een volgende keer beter haar best moest doen. Dan ging ze over de knie en kreeg een klinkend pak op haar blote billen. Dat gebeurde zo dat alle andere meisjes die goed konden horen.

Er is altijd één meisje dat in de rangorde van voortreffelijke naar mindere prestatie en inzet, op de laatste plaats komt en daardoor kandidaat is om op haar billen te krijgen.

Soms gebeurde het dat de danslerares van mening was dat er meer meisjes mee moesten om op hun billen te krijgen. Het kwam ook voor dat de docente vond dat de hele dansklas straf had verdiend, wat dan ook gebeurde.

Deze handelswijze werd door de betreffende ouders geaccepteerd en ondersteund omdat ze merkten dat alle meisjes enorm gedreven waren om hun best te doen. Dat was precies de bedoeling. Bovendien vond met het vaak heel gezond dat een meisje op haar billen kreeg omdat ze niet haar best deed of niet goed luisterde.

Bij ballet moest je altijd je uiterste best doen

Bij ballet moest je altijd je best doen. Leeftijd was onbelangrijk en billenkoek was de natuurlijke correctie en motivatie.

Leeftijd was onbelangrijk en billenkoek was de natuurlijke correctie en motivatie.

Deze dansleraressen waren heel uitgesproken in hun mening.

Ze vond dat kinderen moesten leren dat ze altijd hun best moest doen. Dat was bij ballet belangrijk, maar dat principe ging verder dan alleen de danslessen. Het waren in feite lessen die je leerde voor je hele leven.

De ouders van de kinderen waren het daar volledig daarmee eens.

Bij de jongere groepen werden de kinderen opgehaald door de moeders, die soms even moest wachten omdat hun dochter die keer straf kreeg.

Het lijkt merkwaardig maar deze aanpak paste volledig in het denken dat er van kinderen verwacht werd dat ze optimaal hun best deden en luisterden naar gezagsdragers.

Een pak op de billen was vervolgens de natuurlijke manier om straf te krijgen. Dat gebeurde thuis, op school, door de buren en nu dan op dansles.

En als er op school of bij de dansles billenkoek was gegeven, gebeurde dat meestal thuis nog een keer.

Bij oudere meisjes was discipline nog belangrijker

Vroeger was discipline in het ballet veel belangrijker dan het nu is en billenkoek was de beste manier om dat aan meisjes duidelijk te maken.

Vroeger was discipline in het ballet nog veel belangrijker dan het nu is.

De meiden vertelden dat deze handelswijze consequent werd gevolgd gedurende de gehele schooltijd. Leeftijd was onbelangrijk.

Het was eerder andersom. Voor oudere meisjes werd discipline steeds belangrijker. Het dansen werd serieuzer en minder speels.

De meisjes die ouder werden kwamen zelfstandig naar dansles en werden niet meer door je ouders gebracht.

Bij iedere les wisten de meiden dat altijd minimaal één van hen aan het eind een billenkoek zou krijgen.

Zeker bij oudere meiden was deelname aan de danslessen geheel vrijwillig. Kennelijk was de kans om billenkoek te krijgen voor die meiden geen reden om met danslessen te stoppen.

Het is onbekend of deze aanpak nog steeds voorkomt. Waarschijnlijk niet.

De verhalen komen uit Amerika en spelen zich af in de zuidelijke staten waar lijfstraf toen, maar ook nu nog, een normaal onderdeel van het dagelijks leven was.

Waarschijnlijk is het ook van belang dat het bij de gevallen waarin dit zo gebeurde om strenge en charismatische dansleraressen ging die hierover zeer uitgesproken ideeën hadden en ook hele goede resultaten bereikten.

Kennelijk werden ze bij de uitvoering van die ideeën met vanzelfsprekendheid door ouders en leerlingen gesteund. Zelfs door de oudere meiden, die door te stoppen met de danslessen de kans op billenkoek konden ontlopen.

Dansen als sport

Ballet is topsport en vormt je persoonlijkheid.

Ballet is topsport en vormt je persoonlijkheid.

Op veel scholen, zeker in Amerika, wordt dans ook als sport gezien. Een leuke sport, waarbij samenwerking heel belangrijk is.

Dansen kan een gevoel van trots versterken, zeker als je niet moeders mooiste bent. Op het moment dat je op het toneel staat en samen met je team een spetterende dans neerzet, groei je.

Sierlijkheid, gratie en houding zijn belangrijke voordelen van dans. Het hoofd en het lijf goed op elkaar afgestemd. Dansoefeningen doen een appél op veel spieren die vaak niet gebruikt worden. Ook atleten in andere sporten bereiken betere resultaten als ze naast hun eigen sport ook aan dans doen.

Discipline is ook belangrijk bij dans en ballet. Bij de jongste kinderen telt dit niet zo maar als je ouder wordt wel.

Het gaat dan niet om een strenge oudere dame die met een zware stok de maat slaat.

Discipline omvat de juiste houding, zowel lichamelijk als psychisch, oefenen, leren, oefenen, respect en oefenen. Hoe langer je aan dans doet, des te meer respect je hebt voor jezelf en anderen.

Dans is een actieve en erkende sport die een totale bijdrage levert aan de vorming van je persoonlijkheid.

Dansgroepen op High Schools met lijfstraf

Amerikaanse High Schools waar de meiden op hun billen krijgen, hebben vaak succesvolle dansgroepen. Het kunnen bereiken van een hoog niveau van discipline blijkt ook tot betere prestaties te leiden.

Amerikaanse High Schools waar de meiden op hun billen krijgen, hebben vaak succesvolle dansgroepen.

Het is opmerkelijk dat de High Schools in Amerika die lijfstraf op de billen het meeste toepassen ook zeer succesvolle dansgroepen hebben.

In de zuidelijke staten van Amerika zijn er nog steeds veel High Schools waar de paddle gebruikt wordt om studenten straf op hun billen te geven. Tegenwoordig is dat veel minder dan vroeger en het gebruik neemt nog steeds af.

Lijfstraf bestaat dan uit ‘spanking’ of ‘paddling’. Als je de regels overtreden hebt krijg je met de hand of een houten plank (de paddle) een hard pak op je billen. Dat geldt voor jongens en meisjes, tot en met de laatste klas van de High School, dus tot je 17 of 18 jaar oud bent.

Het schoolhandboek en de gedragsregels (code of conduct) staan vaak op internet vermeld. Als een leerling op deze manier officieel wordt gestraft, wordt dit ook officieel vastgelegd. Als er terloops wordt gestraft, zal dat niet altijd het geval zijn. Een sportcoach die de paddle gebruikt, houdt daar bijna nooit een uitgebreide administratie van bij.

Er zijn officiële statistieken gepubliceerd waarin per school vastgelegd is hoe vaak lijfstraf gebruik wordt.

Het is dan opvallend dat tussen de High Schools waarbij het vaakst een pak op de billen als straf gegeven wordt, veel zeer succesvolle dansgroepen actief zijn met veel deelneemsters.

Tot de hoogste klas straf op de billen

In sommige gebieden van Amerika is billenkoek nog steeds de meest gebruikte disciplinaire maatregel. Op de High School is het dan ook helemaal niet vreemd dat studenten tot in de hoogste klas straf op hun billen krijgen. Bij een stel levenslustige en rumoerige meiden kan een coach dan de orde zal handhaven door één of meerdere meiden met de paddle te geven.

Soms is lijfstraf op de billen volkomen normaal.

In sommige gebieden van Amerika is lijfstraf op de billen nog volkomen normaal en ingeburgerd. Op de High School is het dan ook helemaal niet vreemd om tot in de hoogste klas straf op de billen te krijgen.

Hoewel het dan op de website van de High School niet vermeld staat dat je bij het dansen op je billen krijgt, ligt het wel voor de hand.

Soms is er een ‘athletic handbook’ waarin duidelijk vermeld wordt dat de coach gebruik kan maken van ‘corporal punishment’, oftewel een pak op de billen zal geven. Ook staat vaak in het schoolhandboek vermeld dat bij buitenschoolse activiteiten de schoolregels extra streng toegepast zullen worden.

Het is dan te verwachten dat de coach bij een stel levenslustige en rumoerige meiden van tijd tot tijd de orde zal handhaven door één of meerdere meiden met de paddle te geven.

De beste manier om meiden hun gedrag te laten veranderen is het door het op hun billen te laten voelen.

Kennelijk is een strenge aanpak met het gebruik van een stevig pak op de billen gunstig voor meiden die aan ballet en dans doen. In situaties waarin dit een normaal onderdeel is van danstraining kiezen veel meisjes hiervoor. Ze hadden ook eenvoudig voor iets anders kunnen kiezen, waarbij ze niet op hun billen hadden gekregen.

Dat het voor de hand ligt om meisjes die aan ballet en dans doen correctie en straf op hun billen te geven is een lang bestaand gegeven. Ballet is typisch iets dat bij meisjes past. Het past op dezelfde manier bij meisjes dat ze op hun blote billen krijgen voor ondeugendheid, ongehoorzaamheid of kattigheid.

Er zijn ook overigens veel nostalgische plaatjes bekend waar juist balletmeisjes van hun lerares met een martinet op hun blote billen krijgen.